A jó időmenedzsmentet sok ember számára nehéz kivitelezni, pedig egy számunkra megfelelő rendszerrel és beosztással rengeteg időt megspórolhatunk, és nem szakadnak a fejünkre a feladatok. Az alábbi bejegyzésben adok pár tippet ahhoz, hogy az időgazdálkodás hatékonyan valósuljon meg az életünkben.
GTD
A GTD a Getting Things Done rövidítése, amely az alábbi 5 pontból áll:
- rögzítés, vagyis írd le a feladataidat egy jegyzettömbe, füzetbe vagy valamilyen elektronikai platformra, ahol egyben látod
- feldolgozás, vagyis nézd át a feladatokat, és ami azonnal megoldható, azt végezd el, amit pedig lehet, azt delegálj
- rendszerezés, vagyis a félretett feladatokat rendszerezzük egy szisztéma szerint
- vizsgálat, vagyis rendszeres időközönként vizsgáljuk át a projektjeinket, feladatainkat
- elvégzés, vagyis csináljuk meg a feladatokat
Időgazdálkodás hatékonyan: használjunk naptárat!
Lehetőség szerint minden felmerülő munkát, feladatot ütemezzünk be egy online vagy offline naptárba. Így könnyedén átláthatóvá válik, hogy egy feladat elvégzése mennyi időt vesz igénybe, illetve hogy milyen kapacitással rendelkezünk az adott hétre.
Ha elkezdtük, fejezzük is be!
Ha belekezdtünk egy feladatba, azt lehetőség szerint fejezzük is be, ne kezdjünk bele közben másba. Nézzük meg, meg tudjuk-e csinálni belátható időn belül, és ha nem, akkor milyen részekre szedhetjük.
Jó, ha tudod…
Sokszor nem egyértelmű, hogy egy feladatot miért csinálunk vagy miért épp mi csináljuk. Épp ezért fontos, hogy tudd, hogy miért ezt, miért mi, miért most és miért itt kell megcsinálni.
Eisenhower mátrix
Az Eisenhower mátrix használata nagyon hasznos tud lenni, amikor a feladatainkat ütemezzük. A sürgős, nem sürgős, fontos és nem fontos skálán keresztül gondoljuk át, melyik feladatot szükséges priorizálni, és melyik az, amit hátrébb sorolhatunk. Így nem fogunk összezavarodni, és nem fogjuk úgy érezni, hogy a hullámok összecsaptak a fejünk fölött.
Szerepeink tudatosítása
Egy ember sok szerepet tölt be az életben. Lehetünk anyák, apák, vezetők, alkalmazottak, szakemberek, bármi. Ha az egyes szerepeink egyformán fontosak számunkra, akkor úgy érdemes szervezni a napokat, hogy mindegyikre harmonikusan jusson idő. Így nem keletkezik bennünk elégedetlenség. Ha tisztában vagyunk azzal, hogy van olyan szerep, amit egy időre háttérbe tudunk szorítani, akkor sokkal könnyebb elengedni az ezzel járó extra feladatokat.
Mozgás
Mi köze a mozgásnak a feladatokhoz? Nagyon is sok! Munka közben is érdemes olykor felállni, szünetet tartani és mozogni, hogy kiszellőztessük a fejünket. A mozgás segíti a vérkeringést, lazítja a fáradt, merev izmokat, és frissíti az elmét. Mindig szakítsunk időt a mozgásra!
Alvás
Bizony a hatékony időgazdálkodásba a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás is beletartozik. Ahhoz, hogy az agyunk regenerálódjon, szükséges a pihentető alvás – egyénfüggő, kinek hány órára van szüksége, de általában 7-8 óra a minimum.
Tervezd meg a következő napod!
Ha van rá mód, érdemes minden este átnézni, mit végeztünk el az adott napon, és milyen feladatok várnak ránk másnap. Így könnyebben tervezhetővé válnak a napjaink.
Ha úgy érzed, nehézséged van az időmenedzsmenttel, az időgazdálkodás tréningen számos módszert adok át neked, hogy a napjaid könnyebbé váljanak.