Barion Pixel
asszertív kommunikáció

Asszertív kommunikáció

Minden megnyilvánulásoddal saját magadról állítasz ki bizonyítványt. Ennek tudatában kommunikálj! (Sándor Alexandra Valéria)

Az asszertív kommunikáció tréning során elsajátítjuk azokat a technikákat, amelyekkel hatékonyabbá és erőszakmentessé tehetjük megnyilvánulásainkat, viselkedésünket. Az asszertivitás egyik fontos alapja az énközlések használata és a saját, illetve mások érzéseinek tudatosítása és elfogadása. Megtanuljuk önmagunkat határozottan, de asszertíven képviselni, kifejezni és másokhoz kapcsolódni.

Mit jelent az asszertivitás és az asszertív kommunikáció?

Az asszertivitás legtömörebb fogalma: “Saját magam képviselete oly módon, hogy közben a másik fél érdekeit is tiszteletben tartom.”

Az asszertivitás azt jelenti, hogy úgy vagy jelen egy nehéz szituációban, hogy én-közlésekkel reagálsz, nem minősíted a beszédpartnert, hanem elfogadod olyannak, amilyen. 

Az asszertív kommunikáció 3 alappilléren nyugszik:

  1. önérvényesítés én-közlésekkel
  2. értő figyelem a másik felé
  3. önismeret

Én-közlések: önérvényesítés

Az én-közlések segítenek a nyugodt kommunikációban, mivel csakis önmagadra vonatkoztatva nyilvánulsz meg. Ezáltal nem bántod meg a másik embert, nem kezdesz el vádaskodni, mutogatni. Az én-közléseknek problémamegoldó szerepük van: a saját érzéseidről, megéléseidről beszélsz az adott helyzetben.

Értő figyelem

Az én-közlések mellett nagyon fontos, hogy figyelj a másik emberre! Próbáld megérteni, hallgasd végig őt is, és a végén vond le a konzekvenciát – természetesen asszertív módon. Érdemes kihangosítani a beszédpartner mondatait, amely szintén segíti megteremteni az asszertív teret.

Önismeret

Az önismeret ahhoz szükséges, hogy felismerd a helyzetet, amiben vagy, és hogy el tudd dönteni, hogyan reagálsz. Felelősséget vállalsz a kimondott szavaidért, ha pedig úgy érzed, nem tudsz elég asszertíven kommunikálni, akkor gyakorolsz, esetleg részt veszel egy tréningen.

Iratkozz fel hírlevelemre!