Barion Pixel
LEAN folyamatszervezés

LEAN folyamatszervezés

A hatékony megoldásokat leginkább azok képesek megtalálni, akik nap mint nap a gyakorlatban élik meg az érintett folyamatot. (Robert Martichenko)

A LEAN folyamatszervezés egy japán eredetű folyamatszemlélet, amelyet számos szervezet alkalmaz. A módszer lényege, hogy a munkafolyamatokra egységként tekint, amelyeket folyamatosan fejlesztenek – a dolgozók készségeivel együtt. Irodai környezetben is tökéletesen lehet alkalmazni ezt a fajta szemléletet, amellyel csökkenthetők a veszteségek és növelhető a hatékonyság, ezáltal pedig nő a bevétel és a profit.

Mi az a LEAN folyamatszervezés?

A LEAN a Toyota vezetőjének, Taiichi Onónak köszönhető, aki az 1970-es években dolgozta ki a módszert. Célja az volt, hogy csökkentse a gyárban keletkező hulladék és felesleg mennyiségét, a termelékenységet viszont növelni szerette volna. Ezt a módszert végül világszerte elkezdték más cégek is alkalmazni, és mára egy nagyon fontos munkaszervezési folyamatmódszerré vált, amellyel a vállalatok hatékonyságát növelik.

A LEAN során a munkafolyamatok optimalizálásával érik el a termelékenység növekedését. Az optimalizálás egyben energiacsökkentést is jelent, vagyis azokon a folyamatokon igyekeznek faragni, amelyek az áru vagy a szolgáltatás minőségét és költségét nem befolyásolják (negatív irányba).

A LEAN folyamatszervezés középpontjában az ügyfél és az ügyfél igényei állnak. A folyamatok úgy alakíthatók, hogy mindeközben az ügyfél érdekei álljanak az első helyen. Az ügyfélközpontú működés bármilyen területen működő cég, szervezet számára fontos szempont, és ahhoz, hogy a szolgáltatások, termékek folyamatosan magas minőségben érkezhessenek meg az ügyfelekhez, nem elhanyagolható a folyamatok esetleg átszervezése és LEAN-központú megközelítése.

5S

Az 5s a LEAN egyik alappillére, melynek alkalmazásával például egy irodai környezetbe is könnyen integrálható a folyamatszemlélet. Azért 5s a neve, mert 5 s betűvel kezdődő japán szóval írható le:

  1. Seiri: a felesleges, nem szükséges eszközöket, tárgyakat, iratokat távolítsuk el, szabadítsunk fel helyet
  2. Seiton: mindennek keressük helyet
  3. Seiso: tartsuk tisztán és rendezetten a munkakörnyezetünket
  4. Seiketsu: készítsünk szabványokat
  5. Shitsuke: bizonyos időközönként vizsgáljuk felül a folyamatainkat, munkatársainkat is tanítsuk a LEAN-szemléletre

Kinek ajánlott a tréning?

  • HR szakembereknek,
  • vezetőknek,
  • munkahelyi csoportoknak
    és mindenkinek, aki a munkafolyamatait optimalizálni, a folyamatszemléletet pedig integrálni szeretné a munkahelyi közegben.
Iratkozz fel hírlevelemre!