Az érzelmi intelligenciát és az empátiakészséget lehet és érdemes is fejleszteni. Az elsajátított készségek, technikák stresszmentesebbé teszik hétköznapjainkat, gördülékenyebbé magán és munkahelyi kapcsolatainkat, ezáltal sikeresebbek lehetünk, karrierünk szárnyakat kaphat. Az empátia fontos soft skill, melyre jó, ha figyelünk.
Mi az az empátia, és miért fontos?
Az empátia olyan képesség, amely segít felismerni, megérezni a másik fél érzéseit, továbbá lehetőséget ad arra, hogy belehelyezkedjünk egy másik ember (vagy állat) helyzetébe, és abból a perspektívából is rátekintsünk a helyzetre. Hozzátartozik az érzelmi intelligenciához, amelynek fejlesztésével sokkal jobb kapcsolatot tudunk kialakítani önmagunkkal és embertársainkkal.
Az empátia az élet minden területén nagyon fontos. Akár egy munkahelyen, akár otthon, akár egy közös kirándulás alkalmával e nélkül nem fogjuk jól érezni magunkat a helyünkön. Az empátia a szociális hálónk megtartásának alapköve, illetve az erkölcsi és morális döntéseinkben is szerepet játszik. Az empátia és az érzelmi intelligencia aktuális szintje alapján fogjuk például eldönteni, segítünk-e a bajbajutottnak vagy sem.
Az empátia 3 típusa
Daniel Goleman pszichológus 3 típusát különböztette meg az empátiának:
- kognitív: racionális belehelyezkedés a másik helyzetébe. Ilyen esetben érzelmi bevonódás nem történik, csupán kognitív. A munkahelyi vezetők jellemzően ezt alkalmazzák.
- emocionális: itt már érzelmi bevonódás is történik. Átérezzük a másik ember örömét, fájdalmát, és mi magunk is átvesszük a megéléseit.
- együttműködő: szociális empátiának is hívják, amikor nemcsak átérezzük, hanem tudjuk is, mire van szüksége a másiknak, és meg akarjuk oldani a problémáját. A szociális szférában dolgozók tapasztalják meg a legtöbbször.
A tréning során különböző módszerekkel segítek az empátiádat fejleszteni. E készségek birtokában a kapcsolataid gördülékenyebbé válnak, jobban megérted embertársaidat, és az eddigi alapvetéseid is megváltoznak.
Felnőttképzési nyilvántartási szám: B/2023/000185